تفریحات جزیره ناز قشم جزایر ناز قشم تفریحات قشم جزایر ناز مسیر جزایر ناز قشم جزیره ناز قشم جزایر ناز در قشم
قشم هرمزگان

جزایر ناز در ضلع شرقی قشم

پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,380 بازدید بدون دیدگاه

جزایر ناز یکی از عجایب هفتگانه و از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری قشم است که در ضلع شرقی این جزیره جای دارد. از جزایر به دلیل زیبایی‌های فراوان، همه‌روزه مقصد گردشگران بسیاری است.

معرفی جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم از دو جزیره کوچک صخره‌ای تشکیل‌شده است که در یک کیلومتری ساحل شرقی جزیره قشم  و ۳۲ کیلومتری شهر قشم در استان هرمزگان قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قشم شناخته می‌شود.

مساحت این دو جزیره در حدود سه هکتار است و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف آن را فراگرفته است.

این جزایر فاقد ساحل شنی است و کاملاً مسطح هستند و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می‌کند و این جاده تنها محلی است که پیاده یا با خودرو می‌توان فاصله یک کیلومتری داخل آب‌های خلیج‌فارس را پیمود و وارد آن شد.

همچنین جزایر ناز جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می‌روند. به گفته بسیاری از کارشناسان این منطقه درگذشته محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است؛ امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قشم شناخته می‌شود.

نکته جالب در این جزایر این است که کسی در آن سکونت ندارد و تنها ماهیگیران محلی، چندین انبار و سایه‌بان برای محل استراحت خود ایجاد کرده‌اند.

وجه تسمیه جزایر ناز قشم

در زبان محلی، به این دو جزیره «دو کَردَه» گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که در زمان جزر، آب دریا پس‌روی می‌کند و برای مدت کوتاهی یک باریکه از خشکی بین جزایر قشم و جزایر ناز به وجود می‌آید، اما در زمان مد این جزایر با قشم توسط آب‌های خلیج‌فارس جدا می‌شوند. به‌گونه‌ای که خلیج‌فارس باید ناز آنها را بکشد تا مجدداً به آغوش دریا بازگردند.

برخی نیز می‌گویند علت نام‌گذاری آن است که این جزایر کوچک در پیوستن به جزیره قشم ناز می‌کنند یا به عبارتی قهر و نازی که این جزایر با جزیره قشم و خلیج‌فارس دارند سبب نام‌گذاری آنهاست.

ویژگی‌ جالب جزایر ناز قشم

در هنگام جزر و پس‌روی آب دریا این جزایر با ایجاد باریکه‌ای از خشکی به ساحل قشم متصل می‌شود و تنها محلی است که پیاده یا با خودرو می‌توان تا فاصله یک کیلومتری داخل آب‌های خلیج‌فارس را پیمود و وارد آن شد. با توجه به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متری این جزایر، یکی از جاذبه‌های آن تماشای چشم‌انداز تنگه هرمز و خلیج‌فارس و جزیره لارک است.

این پدیده حدود ۶ ساعت طول می‌کشد. بنابراین شما می‌توانید طی این مدت پیاده یا با خودروی شخصی به آنجا بروید. البته باید در نظر داشته باشید تا قبل از بالا آمدن آب دریا از آنجا خارج شوید، وگرنه مجبور می‌شوید با قایق خود را به قشم برسانید.

جاذبه‌ها و گشت‌وگذار در جزایر ناز قشم

در جزایر ناز به جر تماشای مناظر زیبای آن، می‌توان به تفریحات متعددی نیز پرداخت که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته خواهد شد:

پیاده‌روی در آب

در حاشیه ساحل این دو جزیره دیدنی بهترین کار ممکن که هیچ هزینه‌ای هم ندارد، پیاده‌روی در سواحل است. عمق آب نهایت به مچ پا می‌رسد و با قدم گذاشتن بر روی شن‌های نرم و خیس، احساس آرامش فوق‌العاده‌ای برای هر شخصی به ارمغان می‌آورد. توصیه می‌شود که حتماً یک دوبین عکاسی مناسب یا موبایلی که دوربین خوبی داشته باشد همراه خود به این سفر ببرید تا بتوانید عکس‌های مناسبی از این جزایر بی‌نظیر ایرانی تهیه کنید.

اگر در کنار سواحل جزایر ناز پیاده‌روی می‌کنید فراموش نکنید که مراقب زیرپایتان باشید، هزاران صدف و ستاره دریایی آنجا هستند که تماشای حرکاتشان برایتان قطعاً جذاب خواهد بود

آفرود سواری در جزایر ناز

یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی که در سفر به این جزیره می‌توان تجربه کرد آفرود سواری است. همچنین می‌توان جدیدترین خودروهای اسپرت، لوکس یا شاسی‌بلند را کرایه کرد و لذت رانندگی در این جزایر را تجربه نمود. توجه داشته باشید که بهتر است برای تجربه این ورزش جذاب در همان حاشیه ساحل بمانید و خودروی‌تان را روی سکوی جزیره نبرید. این کار علاوه بر آسیب رساندن به محیط، منظره زیبای این جزایر را برای گردشگرانی که به‌قصد عکاسی به اینجا سفر کرده‌اند برهم می‌زند.

کرایه اسب و شتر

سواری با اسب یا شتر در نزدیکی دریا می‌تواند منظره زیبایی را به وجود بیاورد، حتماً موبایل یا دوربین مناسبی را همراه خودتان ببرید تا زمانی که بر فراز زین هستید عکس‌های مناسبی از خودتان تهیه کنید.

تفریحات هوایی

اگر بابت تفریحات خود توان صرف هزینه نسبتاً زیادی را دارید، می‌توانید تفریحات هوایی را در این مجموعه انتخاب کنید که عبارت‌اند از پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری هستند. قطعاً دیدن جزایر ناز از فراز آسمان‌ها تجربه بس دل‌چسب و غیرقابل‌توصیفی است. در ساحل جزایر ناز چادرهای دائمی جهت اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر برپاست که به‌صورت حضوری و با کمک مربیان می‌توانید به تفریح بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از رزرو اینترنتی پاراگلایدر می‌توانید پیش از سفر، تفریح پروازی خود را برنامه‌ریزی کنید. برای این ورزش، لباس بادگیر و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

تفریحات آبی

علاوه بر تمام موارد گفته‌شده در بالا، تفریحات آبی هیجان‌انگیز دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها لذت برد. تفریحات آبی نظیر جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی در ساحل ناز در نظر گرفته‌شده است. جت اسکی همه جای ایران ورزش مفرح و پرهیجانی است؛ چه دریای خزر چه حاشیه خلیج‌فارس، نوجوان‌ها و جوان‌ها هوادار این هیجان در ساحل هستند. ساحل ناز پاسخگوی هر نوع نیاز و سلیقه‌ای هست. قایق‌سواری نیز برای آنها که به دنبال آرامش هستند، منظره‌ای به‌یادماندنی به ارمغان می‌آورد مخصوصاً اگر هنگام غروب را برای گشت دریایی انتخاب کنید.

بهرین زمان سفر

همان‌طور که می‌دانید این جزایر در سمت جنوب کشور قرار دارند و عموماً در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش‌ازحد شرایط هوایی نامناسبی در این منطقه برقرار است، بهتر است در فواصل پاییز و زمستان به سمت این جزایر سفر کنید زیرا دمای هوا بسیار مناسب هستند. البته فصل بهار هم در این جزایر شرایط مساعدی برقرار است و مناسب سفر می‌باشد.

آدرس و نحوه دسترسی

برای رفتن به جزایر ناز در استان هرمزگان راه‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از آن‌ها از سمت شهر قشم است زیرا جزیره ناز در فاصله ۳۲ کیلومتری این مرکز قرار گرفته است. زمانی که به شهر قشم رسیدید از بلوار آزادگان به سمت جنوب بروید و در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره که به آن جاده دریا نیز گفته می‌شود وارد شوید. پس از عبور از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز به شما چشمک خواهند زد.

مسیر دیگری از سمت شهر درگهان است. این شهر خود دارای دو مسیر برای دسترسی به جزیره ناز وجود دارد یکی از سمت روستای رمچاه که در صورت ادامه مسیر به جاده دریا وصل می‌شوید و سپس به مقصد می‌رسید و مسیر دوم از سمت حاشیه روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ است.

آدرس: ۳۲ کیلومتری شرقی مرکز شهر قشم

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بهترین زمان بازدید
پاییز و زمستان
آدرس
32 کیلومتری شرقی مرکز شهر قشم
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها